CESTA JÍDLA
projektové vyučování
TÉMATA A BLOKY
1, CESTA JÍDLA LIDSKÝM TĚLEM
Trávicí systém, funkce orgánů a trávicího systému, význam střevního mikrobiomu a jak ho nakrmit. Stravování v historii a dnes.
Prakticky: skládačky, ptyalinový test – štěpení sacharidů, test chuťových pohárků na jazyku
Starší děti: problematika mentálních poruch, diet, zdravotních omezení
Práce se zdroji, vedení debaty a asertivní argumentace: výhody a nevýhody stravovacích stylů
2, CESTA JÍDLA NA TALÍŘ
Chováme x pěstujeme. Obiloviny, zelenina, ovoce (zařazování, komunikativní hra – najděte se) Chováme x pěstujeme.
Prakticky: Interaktivní hra „od zrna do pekárny“ (Role osob ve výrobním procesu a jejich zapojení a kompetence, cenotvorba).
Voda v krajině. Globální problém 21. století
3, CESTA JÍDLA SVĚTEM
Odkud je např. kakao, jak a čím se k nám dopravuje. Co obědvají děti jinde ve světě. Kde je doma a co vlastně jsou: coleslaw, carbonara, lokše, hummus, tapas nebo croissant.
Co jí astronauti?
4, CESTA JÍDLA PŘES REKLAMU
Co je a jak funguje reklama, proč existuje? Etikety, cenová „politika“, marketing. Ne vše „zdravé“ je opravdu zdravé. Problematika cukru, kofeinu (energet. nápoje) a stravovací trendy.
Prakticky: Skupinově tvoříme letákový zdravý talíř. Seznámení s pojmy bílkoviny, sacharidy, tuky
Kdy vznikla Coca Cola a proč si ji spojujeme se Santou?
FORMA VÝUKY, CÍLE, KOMPETENCE
Forma
Projektová výuka pro 1. a 2. stupeň ZŠ
Individuální, skupinová práce
Beseda s lektorem – odpovídám na to, co děti opravdu zajímá
Práce s informačními zdroji: Encyklopedie, internet, pomůcky
Mezioborové propojení: biologie člověka, zeměpis, globální témata (chudoba, výživa), finanční gramotnost a matematika, vhled do základů obchodu a marketingu, základy zdravé výživy.
Cíle
Děti se naučí uchopit téma jídla v kontextu s jinými oblastmi života – v souvislostech. Procvičí formou hry v praxi matematiku, finance, biologii a zeměpis. Vytvoří si vlastní názor na globální témata a individuální zájmy (např hledat pozitiva, negativa, učinit vlastní rozhodnutí apod.) Děti zodpovědně a tvořivě přistupují k vlastnímu životu.
Kompetence:
Děti tvořivě a kriticky myslí (vedení projektu v koučovacím stylu)
Využívají komunikace k vyřešení otázek
Pracují individuálně a tvoří týmy
Učí se chápat věci v širších souvislostech bez škatulkování (forma think out of box)
Posilují emoční inteligenci (empatie, návrhy řešení, argumentace, naslouchání)
Podpora samostatnosti a zodpovědnosti.
Časová náročnost: 4 vyučovací hodiny – lze rozdělit
Pomůcky: lektor donese pomůcky, pracovní listy. Děti si donesou letáky supermarketů a oblíbenou svačinu. Důraz kladen na aktuální prožitek.
DÁLKOVÉ VYUČOVÁNÍ - PROJEKTOVKA NA DOMA
Aktuální situace přináší omezení, ale také příležitosti, začít se učit jinak a objevovat možnosti, nástroje a prohlubovat kompetence a dovednosti potřebné pro 21. století
Připravuji online verzi projektového vyučování
Škola dostane přístup na stránku, kde najde:
Videa, pracovní listy, odkazy tak, aby mohli žáci sami doma zpracovávat. Současně možnosti a digi nástroje k propojení s učitelem tak, aby se žáci mohli sejít v online podobě a debatovat společně v rámci možností internetu a rodinných možností.
Napište mi