18 nápadů na hraní do peřin.
Přemýšlela jsem, jak tenhle soubor tipů co nejvýstižněji napsat. Aktivity do postele? Nuda v posteli? Považte, co by Vás napadlo jako první a pak to rozčarování, kdybyste četli, že máte v posteli cvrnkat kuličky.
Tenhle článek nechť poslouží všem rodičům nemocných dětí jako inspirace pro těžká období chřipek, viroz apod.
Letos mám děti obě poprvé v institucích. A je to znát na četnosti viróz, střevních obtíží i regulérní chřipky. V únoru jsme dali dvě kola. Na začátku obě děti jen virózu. Z horečky kašel a za dva dny byl klid. Poslední týden v únoru to ale dopadlo dramatičtěji, skládali jsme se jako karty. Syn, den na to já, pár hodin po mně dcerka. Horečky, ukrutná bolest hlavy a těla, děti v ohni, přes den spící, nečůrající, dostat do nich pití bylo obtížné. V noci však nespící a kvílející nebo kašlající, stěžující si na uši. Manžel padl za 4 dny také a byl úplně mimo. Já v noci i se svou horečkou vyměňovala obklady, tišila uši, kašel, hlídala životní funkce. Dcerka měla přes 39 celých 6 dní. 7. den jako mávnutím proutku horečka pryč a malá chtěla běhat a jak se postavila, upadla. Nešlo to.
Přišel čas na přemýšlení. Z pečovatelky byl ze mě animátor a kuchařka (zabavit, vykrmit).
CO DĚLAT S DĚTMI, KDYŽ ODEZNÍ NEJHORŠÍ FÁZE NEMOCI, ALE ZŮSTÁVAJÍ V POSTELI?
CO DĚLÁ? Doplňujte povolání, spotřebiče, zvířata. Občas se i docela zasmějete a děti fakt přemýšlí. Třeba: Co dělá pračka (pere), Co dělá myčka? Myčkuje. Co dělá fén? Fénuje. Co dělá kadeřnice? Kadeřávek nebo kadeře:-) Nebo děti vymyslí spousty zajímavých sloves. Co dělá tatínek? CO dělá maminka? (Dokáží to vaše děti vlastně říct?)
Slovní fotbal – slovní řetěz na poslední písmenko slova – znáte všichni
HÁDEJ, KDO JSEM (Myslím si) – Jeden si myslí, třeba strom, a druhý hádá pomocí otázek. Jsi živý? Jsi zvíře, Jsi ze dřeva? (Odpověď může být jen ANO/NE)
MIMOZEMŠŤAN. Od 4 let – Hláskujte jako mimozemšťan slovo, např. O-K-O nebo F-O-T-B-A-L (náročnost podle věku dítěte). Dítě má za úkol slovo poznat. Nezdá se, avšak pro děti je to těžké.
VYTLESKÁVÁNÍ SLABIK. Už dvouleťáky můžete učit slabikám díky vytleskávání. Au-to. Pís-nič-ka Pes. Bystré děti zvládají v útlém věku. Některé však mohou mít problém i v první třídě. Tréninkem zdokonalíte. Pomáhá i zpívání písniček a učení básniček.
PAPÍROVÉ SKLÁDÁNÍ – Nebe peklo ráj, Vlaštovky, Lodičky, Čepice, Motýlci – stačí zadat do google a hledat origami. Z ubrousků umotáte také krásné růžičky, narcisky nebo karafiáty či pompomy (zvládnou větší děti).
NAVLÉKÁNÍ korálků, těstovin, rozstříhaného brčka na špejli nebo tkaničku.
JEDNO ZRNKO POPELA – Třízení barevných korálků do misek. Pokud nemáte korálky, smíchejte směs pro Popelku – fazole a hrách apod. Můžete použít i pinzetu či kleštičky na kostky cukru
PAN PONOŽKA – vytáhněte starou ponožku a nechte děti do ní přesypat rýži, pak fixem domalují obličej, vlasy
CVRNKÁNÍ KULIČEK V POSTELI – využijte korálky nebo sklené kuličky a vytvořte v peřinách důlek nebo dokonce malý tobogán
AUDIO POHÁDKY (z CD nebo z počítače) – Máme rádi Vílí pohádky. Dětem se líbí Hurvínek (mně až tak ne) a třeba Ušounova pohádková školka na radiu Junior.
Nebo vyberte 12 příhod Edíka a Edinky od Kidedu – Příběhy 2 sourozenců přináší 12 situací, které děti ze života tak dobře znají. V příbězích vyřeší s vtipem strach ze tmy, najdou pomoc na smutek po mamince ve školce, opraví s tátou pokaženou hračku, pomůžou si navzájem, užijí si spoustu legrace s rodiči.
Pusťte si ukázky a stáhněte si zdarma celý jeden díl TADY.
VYSTŘIHOVÁNÍ Z LETÁKŮ – vystřihujte obrázky z časopisů, letáků a lepte z nich koláž nebo Vision board. Díky lepidilům v tyčinkách se děti moc neupatlají a peřiny také ne.
DOKRESLOVÁNÍ DO ČASOPISŮ – dokreslete lidem v časopisech fousy, šaty, legrační účes, kočárek, miminko, čokoládu.
SAMOLEPENÍ – samolepicí sady jsou dnes v každém supermarketu a pokud nemáte po ruce, možná najdete někde samolepicí etikety (na zavařování nebo na balíky), které stačí nabarvit a nastříhat dle fantazie dětí a vaší. Abyste mohli samolepky třeba ještě použít, nechejte děti, ať je lepí na EURO složku nebo jinou folii, kterou dáte na stránku.
PROHLÍŽENÍ FOTEK A ALB. Pouštění videí z léta (cákání v bazénku, u moře, lovení borůvek), pomůže zapomenout na bolístky a přenést organismus do stavu „jsem zdravý“, „prožívám radost“.
AUTOBUS – procvičení počítání. Autobus vyjede z nádraží, kde do něj nastoupili 2 lidé. Na další zástavce přístoupí 3. Na další zastávce 1 vystoupí a 4 nastoupí. Kolik lidí je v autobusu? Pokračujte dál podle věku dítěte a hlavně nezapomeňte sami počítat, ať se v tom neztratíte:-)
POVÍDÁNÍ, na které není jindy čas. O životě, potřebách, pocitech. Využijte k tomu klidně jakékoliv obrázky z časopisů třeba o cestování, životě v jiných zemích, dětských hrách. Ptejte se dětí, co na obrázcích vidí? Co se tam děje? Co se bude dít? Co bylo před tím? Jak se lidé cítí? Co potřebují? Apod. Posílíte tak jejich empatii a celkově emoční inteligenci.
Přesně pro tyto účely jsem vytvořila, Bára ilustrovala a vydaly jsme Komunikační HRU Kidedu Mé EMOCE. Najdete v ní situace ze života, krásně personifikované emoce, včetně zapojení řeči těla, psychologického působení barev a inspirativních otázek k vedení hovoru. Dozvíte se mnohé o Vašich dětech i o sobě. Společně se budete učit hledat řešení – jak se třeba nebát tmy nebo jak nežárlit na miminko nebo co potřebujete vy i děti, abyste prožívali radost a pohodu.
Jak jsme během nemoci u dětí vypěstovali závislost na počítači.
Protože i já potřebuji oddych (obzvláště při nemocích), pustila jsme dětem po dobu nemocí přes den i pohádky na počítači. (Televizi jsme dlouho neměli) 2x za den po hodině. Jenže pro dcerku 3 roky to bylo natolik intenzivní, že nebyla schopná nic jiného akceptovat. Abstinenční příznaky, hysterický záchvat vzteku, když se počítač vypnul.
Naštěstí po 3 dnech vyřazení počítače z programu dne a nabytím sil spolu s dostatkem podnětů (utírání prachu na hračkách, společné vaření, sázení semínek) se situace vrátila do starých kolejí a děti opět využívají čas k honění se, schovávání, blbnutí, zlobení. Tímto chci jen říct, že závislost dětí na zábavě v počítačích se opravdu může projevit a vymknout kontrole a nic příjemného to není.