Děti mohou létat jako ptáci, když jim otevřeme klec

V těchto dnech se kolem nás objevuje téma strachu. Strach z nenávisti, strach z násilí, strach z budoucnosti, strach vycházet z domu, cestovat atp.

V sobotu jsme se s manželem účastnili setkání zakladatelek nově vznikající svobodné demokratické Školy Gaudi v Příboře. Tam jsme narazili na spoustu dalších strachů nás dospělých.


➡️STRACH ZE SVOBODY, ZODPOVĚDNOSTI A STRACH, CO TOMU ŘEKNOU TI DRUZÍ (RODINA, PŘÁTELÉ, SPOLEČNOST)

Principy SVOBODNÝCH škol i školek jsou plně v souladu s rámcovým vzdělávacím programem a podporovány MŠMT. Málokdo ví, že v naší zemi se dávno „nemusí známkovat, nemusí dávat úkoly“ a dokonce školy nemusí sloužit k srovnávání, porovnávání a vedení dětí, ale k jejich skutečnému vzdělávání a hlavně k podpoře jejich růstu, motivace, sebevědomí.

To však neznamená, že děti budou v totální anarchii nebo dokonce přerostou přes hlavu dospělým.

Učí se respektovat pravidla, na jejichž tvoření se podílí stejně jako na jejich dodržování.

Učí se tak respektovat svobodu druhýchrozvíjet samy sebe.

Rodiče mají chuť a touhu tohle zažít, nechat to zažít své děti, že tohle je ta škola hrou, škola života.
Zároveň je ale svazují NAUČENÉ STRACHY:

Co když moje dítě nebude umět v první třídě psát? Proč Vám to vadí? No přece v porovnání s vrstevníky.
?STRACH chceme se stále POROVNÁVAT. Srovnáváme ale nesrovnatelné. Těžko srovnávat mezi sebou šneka a geparda.

Jak se moje dítě bude učit?
?STRACH – NEVĚŘÍME vlastním dětem, že by to mohly zvládnout samy, ale chodit se naučily samy, otevírat šuplíky taky a věřte nebo ne, naše děti se naučily samy mluvit a nikdy se nic nebiflovaly:-)

Jaké jsou výstupy a hodnocení dětí v takové škole?
?STRACH , jsme zvyklí vše HODNOTIT a ŠKATULKOVAT. Ale proč by ten človíček prostě nemohl jen nasávat, brát si z toho, co potřebuje, žít a být šťastný.❤️ Mohl by? Proč by musel mít vysvědčení za to, že se učí žít?

A když budou chtít být děti venku, je tam plot?
?STRACH – Máme strach nechávat dětem volnost, klecové chovy pro děti jsou na místě. Raději jim buďme příkladem, ukažme jim, jak respektovat pravidla a nemusíme stavět klece a ohrady.

Jak se jako naučí ta cizí slovíčka?
?STRACH – kdo z nás se naučil perfektně anglicky biflováním slovíček? NIKDO.

➡️“Cizí jazyk a vše ostatní se NEJLÉPE NAUČÍME PŘIROZENĚ a hlavně až ve chvíli, když to skutečně potřebujeme a sami chceme.“

?Co ostatní předměty, třeba přírodověda? – Proč by mělo dítě v 5. třídě vědět, jaké druhy půd podle jejich hospodářského využití známe? Ví to někdo z nás? To dítě třeba bude top akvarista, klavírista, bude vyvíjet robotické přístroje nebo ilustrovat dětské knihy. A pokud se rozhodne pro dráhu zemědělce, bude tohle vědět za velmi krátkou dobu, protože tím bude žít. A jak se třeba naučí lidské tělo? Tím, že se bude ptát, že bude vědět, jak děti přicházejí na svět, že ho bude bolet v krku, že mu vysvětlíme, co se děje s jídlem poté, co si ukousne.

I PRO NÁS JE TOHLE NOVINKA, SAMI MÁME STRACHŮ JEŠTĚ NA ROZDÁVÁNÍ, AČ MNOHÝCH JSME SE ZBAVILI, AČ NÁS OKOLÍ NĚKDY NECHÁPE A ŤUKÁ SI NA ČELA, AČ STÁLE SLYŠÍME, ŽE JE POTŘEBA TO NĚKAM DOTÁHNOUT.

Štěpánka
Provádím rodiče, ženy, děti a teenagery, vedu rodinnou poradnu. Jsem autorkou portálu a značky pomůcek Kidedu. Pomáhám lidem laskavěji komunikovat, zvládat emoce, vztahy, objevit a uvolnit životní záseky. Mám radost, když se lidem vrací do života radost.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *